Polisen i Stockholm imponerar ganska oväntat med hur de
jobbar med sina relationer och kommunikationen med medborgarna den sista tiden.
Igår var jag hos Polisen i Nacka för att fixa nytt pass. Jag
hade en jobbresa till München inbokad den 24 oktober och var lite stressad
eftersom mitt pass hade gått ut. Polisen är ju inte direkt kända för sina
strålande handläggningstider och jag visste att köerna brukade vara långa.
Döm om min förvåning när jag, en kvart efter att jag
parkerat bilen, stod utanför polisstationen med uträttat ärende! Vad var det
som hade hänt?
Systemet var så förenklat och automatiserat att det bara tog
några minuter att fixa ett pass. Polisdamen som hjälpte mig var proffsig,
informativ och dessutom väldigt trevlig och personlig. Det slog mig då, att det
bästa Polisen kan göra för att jobba upp sitt skamfilade rykte är just det –
att väga upp de dåliga exemplen med riktigt goda!
Polisen håller som bäst på att hämta andan efter den senaste
skandalen, då det i förra veckan uppdagades att brottsoffers pengar stulits av
poliser ur Polisens egna kassaskåp. De menar själva att det inte går att
utesluta att vissa poliser är klart olämpliga att vara det. Så är det ju så
klart och att läsa allt det negativa som skrivs om Polisen påverkar så klart
hur vi ser på dem. Men inget är så starkt och påverkar ens syn på poliskåren
som ett riktigt gott, personligt upplevt, exempel.
Jag hoppas att alla har turen att få träffa den polisdam som
hjälpte mig i tisdags eller någon i hennes klass och att Polisen faktiskt
aktivt jobbar med kundservice. Det är ju inte så svårt att räkna ut hur man
vill bli bemött när man kommer i kontakt med polisen. Empatiskt och trevligt av
en människa - ingen robot i uniform.
Polisdamen skulle hem och leka med sitt barnbarn och mitt
pass ska vara klart inom fem arbetsdagar och jag får ett sms till mobilen när
jag kan hämta ut det.
Ett annat bra exempel från Polisen är den så kallade ”Trygghetsjoggen” i
Liljanskogen som de anordnar. Syftet är att uppmuntra motionärer att träna
tillsammans och att se över oron kring otrygghet i spåret. Trygghetsjoggen
vänder sig till både joggare och personer som väljer att promenera. Poliser
från Östermalms närpolis och flera av polisens volontärer deltar på joggarna.
Trygghetsjoggarna annonseras på polisens hemsida.
Ni har väl inte missat @IGchefen på Twitter? Peter Ågren är
chef för Södermalmspolisens ingripandesektion och twittrar engagerat och
engagerande om sitt arbete och situationer som han och kollegorna stöter på i
sin vardag. Skynda och följ!
Officiellt twittrar Stockholmspolisen under kontot
@polisen_sthlm om de senaste händelserna i länet samt annat som kan beröra
boende i Stockholm.
Bra jobbat Polisen!
BTW så fick jag idag ett sms från Polisen och beger mig nu iväg för att hämta mitt pass. Det tog exakt två dagar!
SvaraRadera