onsdag 28 september 2011

Från varumärkesplaceringar till gillanden på Facebook


Är du kreativ? Visst har du väl en Mac då?

Jag tycker att det är fascinerande men också ganska konstigt att företag är så heta på att maximera sin exponering i långfilmer. Självklart förstår jag att de vill ha maximal ROI men samtidigt så faller ju hela idén så fort det bli för uppenbart. Jag läste en artikel i tidningen där de tog upp just detta dilemma och exemplifierade med filmen ’Wall Street: Money never sleeps’, som utsågs till förra årets sämsta av Brandchannel när det gäller produktplaceringar. De hade lyckats identifiera 43 produkter i filmen som alla lyftes fram på ett mycket uppenbart sätt och inte bidrog till handlingen.

För det är just det som är nyckeln, produktplaceringen ska för det första passa in i handlingen på filmen samt gärna dessutom berika den med det innehåll som är ett särskiljande drag för produkten. En av de första produktplaceringarna i historien var i filmen E.T. Produktionsbolaget hade först lagt in en förfrågan hos Mars angående att få använda M&Ms som det godis som Elliot lockar fram E.T. med, men fått avslag. Istället blev det Hershey produkten Reese’s Pieces som användes och företagets försäljning tredubblades genom den exponering E.T. gav dem.

Vad är det då som gör E.T. till ett så bra exempel när det gäller produktplacering? Jo, produkten bidrog till handlingen och det var ingen överexponering av den i filmen. Idag vill företagen gärna gardera sig så att om ett dryckesföretag är med och sponsrar vill de att endast deras produkt ska drickas i filmen. Och det är här problemet börjar. Dels att filmproduktionen vill ha in så många varumärken som möjligt för att maximera pengabidraget, men även att företagen därmed vill gardera sig så att deras produkt får den exponering som de har betalat för. Men så fort konsumenterna upplever produktplaceringen som för uppenbar, uppfattas den som reklam och kan därmed avfärdas.

I tider när traditionell TV-reklam kan väljas bort måste företagen se sig om efter andra sätt att finnas med i konsumenternas medvetanden. Den effekt som företagen helst vill uppnå är en omedveten påverkan, att produkten är så integrerad i handlingen att den inte upplevs som reklam. Hur åstadkommer man denna närmast subliminala effekt då? Jo, det är företagen riktigt bra på. Allt från bakgrundsfärger till formen på stolarna är planerade för att få oss att associera till ett visst varumärke, det är subliminal påverkan i sin essens.

En ytterligare aspekt som kan fördjupa effekten är de så kallade påverkansprinciperna. Man kan inte bortse från att de blir gällande när hjälten i filmen väljer just den mobiltelefonen eller dricker just den läsken. Hjälten eller huvudpersonen agerar då som ett slags auktoritet och vi tittar på vad de väljer för att få en indikation på vad vi ska välja för att bli mer som honom eller henne. Ett annat exempel på detta hittar vi till exempel på Facebook. Varför vill Facebook att vi ska gilla saker? Därför att vi upplever det inte lika mycket som reklam om någon vi känner och har förtroende för promotar en produkt eller ett varumärke. Detta enligt principen om sympati.

Vill du att folk ska se dig som en kreativ människa? Visst har du väl en Mac då?

Lästips:
Martin Lindström, Buyology
Robert B. Cialdini, Påverkan – teori och praktik
Artikel om Produktplacering i SvD Näringsliv 20/9-11



2 kommentarer:

  1. Meg bekjent finnes det ikke en "Liker IKKE"-knapp, verken på Facebook eller i avisenes kommentar-spalter.

    SvaraRadera
  2. Eller hur Jakob! För det skulle ju i praktiken motsvara negativ reklam och det är bra mycket svårare att sälja.

    SvaraRadera