tisdag 29 november 2011

Urban coworking - kontor på café


Jag minns när jag fick mitt första kontor, det var år 2000 och vi hade alla egna kontor på min dåvarande arbetsplats. Glädjen och stoltheten över det egna rummet byttes dock ganska snabbt ut mot leda, det var för tyst. 

Detta avhjälptes med en radio men det kändes fortfarande ganska trist. Körde man fast fick man göra intrång på någon annans kontor och be om hjälp. Ville man bara snacka lite fick man leta sig ut i köket och hoppas på att träffa någon likasinnad framför kaffekokaren.

2006 fick jag för första gången jobba i öppet kontorslandskap, nåja kanske inte så jätteöppet. Vi var två personer som satt i ett rum med fyra skrivbord. Samtidigt som de äldre generationerna gick och kokade av missnöje så tyckte jag att det var helt underbart! Äntligen kunde jag och kollegan bolla öppet och snabbt komma vidare och utveckla nya idéer. Ingen radio behövdes längre, för i vårt landskap surrade det av diskussioner och andra kollegor som passerade, stannade till och småpratade lite– med en naturlig korsförsäljning som följd!

Idag jobbar fler och fler i kontorslandskap, det är så klart en mer flexibel och ekonomisk lösning än att alla ska ha egna kontor. Denna utvecklig leder till två saker, å ena sidan blir man luttrad och med tiden inte lika lättstörd i en stökig miljö. Å andra sidan kan det vara svårt att få arbetsro för de som lätt blir störda och det kan vara stressade att konstant vara tillgänglig. Det blir så lätt att ’bara snabbt’ uppdatera kollegan eller delegera en arbetsuppgift muntligen, med följd att den mottagande parten måste avbryta det hen höll på med och sätta sig in i den nya frågeställningen.

Detta leder ibland till ett behov av att jobba undan i lugn och ro inför en deadline eller leverans och lusten att fly den öppna arbetsplatsen blir akut. I dagens läge när vi har all information samlad i ’molnet’ så kan jag i princip jobba varifrån som helst utan att vara fjättrad till min arbetsplats. Det är då jag söker mig ett kontor på stan i det offentliga rummet - tillgång till wifi är en förutsättning och utbud av gott kaffe ett måste.

Kontoret i somras när vi satt och jobbade på Vindö.

Självklart är det inte bara jag som har detta behov utan det finns till och med en trend för att beskriva fenomenet, urban coworking. Ett exempel är COFFICE, som är en sammansättning av orden coffee och office. De beskriver sig själva som en kombination av fyra funktioner: en kaffebar mot gatan, en arbetsklubb med lounge, två mötesrum som alla kan boka och ett arkitektkontor. Ett bra alternativ om man behöver ett konferensrum för möten och mycket mer kostnadseffektivt än att ha ett eget.

KAFFE, Sankt Paulsgatan
I min jakt på den ultimata platsen har jag sedan i våras jobbat mig igenom en uppsjö av olika kaféer. Jag har hittat riktiga guldkorn som caféet KAFFE på Sankt Paulsgatan på Söder som har fritt wifi och gott kaffe och tilltugg till bra priser. Jag har lärt mig att undvika till exempel Waynes som har tidsbegränsat wifi (1h) vilket dessutom inte ens lirar med Mac..






Ett bra hjälpmedel för att lokalisera nästa kontor utanför kontoret är HPs Cloudmap, en kampanj signerad Edelman PR som på ett snyggt sätt binder ihop tanken med att jobba i ’molnet’ med coworkingtrenden. Kampanjen bygger på en karta där besökare kan se var de kan ta del av gratis wifi och gratis utskrifter. Till detta finns även en guide om urban coworking och en funktion där besökare kan lägga till egna favoritplatser för urban coworking på kartan – ett veritabelt smultronställe för sådana som flyr det öppna kontorslandskapet!


Eller vad sägs om att hotell Clarion Post i Göteborg, som öppnar i januari, har hakat på trenden och satsar på att bygga upp ett eget coworkingställe? Det i sig räcker egentligen som anledning för mig att åka till Göteborg.

Kom igen nu, ska vi ses och coworka tillsammans i januari? Lämna ditt kontor så tar vi en mini workation i Göttlaborg!



2 kommentarer:

  1. Tipsar också om http://worksnug.com där man kan hitta platser med fri wifi och även rating på den plats. Är väl på väg att bli en av de större tjänsterna i Världen på området.

    SvaraRadera